Tuesday

A man who decides to change on the 12th hour.... dies on the 11th

bismillahirrahmanirrahim...salam alaik...

rasanya macam da berkurun tak mengupdate...padahal last aku tulis entry baru je minggu lepas...tapi aku rasa blog ni macam dah berdebu sangat...hehe...

pekabo sume? sihat ke? aku tak berapa nak sihat...kerja punya pasal....untung2 aku dapat selesema....alhamdulillah....sakit kan nikmat...tak ke???

opss, tu bukan motip aku update blog.....actually, nak share a quote from cerita pendek 11th hour. kalau nak tengok cerita ni boleh klik sini.



"A man that decides to change on the 12th hour dies on the 11th."
cerita ni lama dah ada...tapi aku tak pernah tahu pun kewujudan dia. cerita ni ada disebut dalam novel hlovate, contengan jalanan....tapi bukan contengan jalanan blog aku...cari sampai lubang cacing pon, sure takkan jumpa punya.....lalala....blog aku tak dak lubang....... ;p

sebut pasal 11th hour ni, it's about hidup kat dunia ni sementara ja....at any time, Allah boleh ambil nyawa kita...apa aja yang kita miliki, semua tu tak de apa2 makna jika kita jauh dari Allah..

apakah yang akan disesalkan, jika Allah ambil nyawa kita sekarang? ada hajat yang belum kesampaian? belum ada duit banyak??? belum ada rumah besar??? belum ada kereta mewah??? think again...betulka kalau takdak benda2 tu semua, kalau mati sekarang dikira hajat tak sampai???

 bila tiba saat kita untuk bertemuNya, benarkah tiada apa yang disesalkan? sudah benar-benar bersediakah kita untuk menghadapi saat kematian? selama hidup di dunia, sudah laksanakan semua yang Allah perintahkan?? sudah tinggalkan semua yang dilarang?? 

bila mahu sedar yang dunia ini hanya kesempatan dan persinggahan untuk menyediakan bekalan ke alam sana? bila mahu sedar segala apa yang dikerjakan akan dihisab di neraca almizan? Janji Allah itu benar....yakin atau tidak pada Dia, segala apa yang diberitahu, segala apa yang dijanji, pasti akan benar-benar berlaku....

semoga kita sempat berubah di jam yang ke-10, sebelum Allah ambil nyawa kita di jam ke-11...bukan mati di jam ke-11 sebelum sempat berubah di jam ke-12...... to change, before it's too late...because death could hit anytime, anywhere, soon...

"Wahai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Tuhan kamu, dan takutilah akan hari (akhirat) yang padanya seseorang ibu atau bapa tidak dapat melepaskan anaknya dari azab dosanya, dan seorang anak pula tidak dapat melepaskan ibu atau bapanya dari azab dosa masing-masing sedikit pun. Sesungguhnya janji Allah itu adalah benar, maka janganlah kamu diperdayakan oleh kehidupan dunia, dan jangan pula kamu diperdayakan oleh bisikan dan ajakan Syaitan yang menyebabkan kamu berani melanggar perintah Allah." (Luqman:33)

1 comment:

Mohd Zulhilmi Suhaimi said...

salam,
thanks for your sharing