Thursday

Hidup itu antara syukur dan sabar-HAMKA

bismillahirrahmanirrahim....salam alaik....

setelah dilanda taufan perasaan semalam, harini mood aku bertambah sejuta kali lebih baik.....pasal apa tah semalam sensitip terlebih....aduhai auliya'....kamu dan jiwa kacau seolahnya tak dapat dipisah.......baru diuji sedikit, melatahnya sampai seantero dunia....haish....

berapa kali mahu bilang.....sabar, sabar, sabar....apalah sangat dengan ujian yang sedikit itu kalau hendak dibandingkan dengan orang lain yang ujian, cabaran, dugaan, halangan jauh lebih besar...Allah......

terbaca satu quote dari Hamka.....hidup itu antara syukur dan sabar......Allah, Allah, Allah......setiap orang yang beriman itu pasti akan diuji.....tapi Allah kata, Allah takkan bebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya...dan setelah setiap kesulitan pasti ada kemudahan.....sabar, sabar, sabar.....Allah sentiasa bersama dengan orang yang sabar...

setiap orang yang mengaku beriman Allah pasti akan uji...tiada keraguan tentang itu....Allah uji kita sebab Allah nak lihat siapa diantara orang yang mengaku beriman tadi yang betul-betul beriman...adakah beriman itu sekadar di bibir....atau yang betul-betul melafaz dengan lidah, yakin dengan hati dan laksanakan dengan perbuatan....

sabar auliya'...sabar....bersabar di atas segala perkara yang bertentangan dengan kehendakmu.....itu ujian untukmu......bersabarlah, pasti ada sinar kebahagiaan dihujung penantian kesabaranmu nanti....

seperti kata Hamka, hidup itu antara syukur dan sabar......syukur.....satu ungkapan yang mudah tetapi amat payah dilaksanakan.....kalau tidak, masakan Allah kata "amat sedikit hamba-hambaKu yang bersyukur....."

Alhamdulillah, aku masih ada abah dan umi....ada adik-adik...ada sahabat-sahabat dan keluarga yang mengambil berat.... Alhamdulillah.... Alhamdulillah.... Alhamdulillah.... biasalah kalau berselisih pendapat....biasalah kalau tak semua yang terjadi mengikut kemahuan dan hasrat.....

kalau ada yang menguji, ubatnya sabar....syukur dan sabar....syukur dan sabar....semat dalam hatimu auliya'....jangan sekali-kali lupa siapa dirimu di atas dunia ini......mengapa Allah menjadikanmu....

aku ialah khalifah di muka bumi...sebagai pengganti rasul, untuk menyampaikan amanah dari Allah....menyeru manusia ke arah kebaikan...menyeru manusia supaya kenal dan taat pada Tuhan...at the same time, aku juga hamba.....tiadalah Allah menjadikan jin dan manusia selain dari untuk beribadat kepadaNya....

Allah ciptakan aku tak lain tak bukan adalah untuk menyembahNya......selain daripada untuk menyembahNya, aku tak layak langsung untuk hidup di muka bumi......kalau kata kasarnya, haram untuk aku hidup atas muka bumi ni kalau aku tak laksanakan seperti mahunya Allah.....kalau  aku lebih seronok habiskan usia aku mengundang kemurkaan Allah....kalau aku lagi seronok berjaga tengok vcd sampai tidur lewat malam dari aku rasa seronok bertahajud....kalau aku sanggup tidur lambat siapkan assignment, study untuk exam tapi aku lewat solat subuh, atau sampai terlepas solat subuh....Allah, Allah, Allah....terasa kerdil diri ini ya Allah...kalaulah boleh dibuat perbandingan, dosaku itu seluas lautan yang ada di dunia ini....pahalaku pula, adakah ada??? atau sudah habis lebur dimamah dosa???

tapi syukur ya Allah...aku masih bernyawa....syukur ya Allah, peringatan dariMu tidak pernah putus....syukur ya Allah aku tidak terus terlena....syukur ya Allah atas ingatan ini....beri aku peluang ya Allah, untuk aku tebus dosa....beri aku peluang ya Allah, untuk aku jadi serikandi agama....beri aku peluang ya Allah, sebelum nyawaku Kau ambil untuk dibawa ke alam sana....semoga tiada penyesalan...semoga tiada penyesalan....semoga tiada penyesalan......

No comments: