Thursday

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur

bismillahirrahmanirrahim.....salam alaik....

sapa sini ulat bulu buku angkat tangan....bagi tinggi sikit....aku tak nampak...hehe.....rasanya, semua pencinta buku dah tak sabar nak tunggu bermulanya pesta buku antarabangsa 2011.....sapa yang tak sabar nak pergi tu, kita sekapal lah...heheh....

bagi sesapa yang tak aware, pesta buku antarabangsa kuala lumpur akan start 22 april ni sampai 1 mei 2011, bertempat di pusat dagangan dunia putra a.k.a. pwtc..... sesapa yang baru pertama kali nak pergi, lebih mudah kalau naik public transport(since time tu kereta sangat banyak)tapi make sure kena sampai kuala lumpur a.k.a. kl dulu lah....haha....

dekat kl ni banyak public transport....boleh pilih nak naek ape....lrt, either putra or star, komuter, bus or taxi....aku bagi contoh aku, kalau aku pergi pesta buku, aku drive kereta sampai stesen star sentul timur, beli tiket pergi stesen pwtc....keluar kawasan tu, korang akan ada sebelah the mall....lintas jalan sampai dekat pacific hotel, masuk belah dalam....kira da sampai la....senang je.....kalau yang dari pantai timur, turun dekat hentian putra, lintas jalan siket, dah sampai.....

tapi kalau nak naek bas, aku tak sure korang patut naek bas apa dan nombor berapa....huhu....sebab aku tak pernah pergi sana naek bas....melainkan waktu aku sekolah dulu....rombongan naek bas sekolah....

kalau tempat korang takde star lrt, boleh jugak naek komuter....stesen komuter, aku tak sure turun stesen apa...tapi bantai je cakap nak pergi pwtc, orang tu mesti tahu lah.....tapi jarak stesen komuter nak ke pwtc jauh lah siket....sebab stesen tu dekat belah belakang.....

bagi sesapa yang dekat tempat dia takda komuter dan star, naek putra pon ok jugak.....tapi kena tukar jugak la lepas tu....either naek star or komuter....kalau nak naek star, exchange dekat masjid jamek....kalau nak naek komuter, exchange dekat kuala lumpur sentral a.k.a. kl sentral.....kalo naek monorel pon boleh....transit dekat kl sentral kalau nak guna komuter...transit dekat stesen titiwangsa kalau nak naek star....

tak kesah lah nak pilih transport ape pon....yang penting korang dapat sampai dengan selamat....tips aku, aku suka naek star sebab selesa...dari sentul timur ke pwtc jarak tak jauh...tambang dalam rm 1.20 camtu....tapi tak tahu lah kalo harga da naek....

tu secara kasar je lah aku bagitau...korang maybe confuse dengan maklumat yang berbelit-belit yang aku bagi ni, kan??? haha...kalau nak lagi senang, and korang pon banyak budget, bolehlah naek taxi....mintak driver tu hanta sampai pintu besar....sure tak sesat....melainkan kalau driver tu nak kelentong korang....huhu...

beria aku cerita panjang lebar cemana nak pergi pesta buku....haha....tapi yang pastinya, aku tak pasti lagi aku dapat pergi ke tak....dulu2 pernah gak missed pesta buku....sebabnya sama ada aku takdak budget or aku tengah final exam....since esok aku balik kampung untuk attend majlis bertunang cousin aku yang melangkah beberapa bendul, maybe sabtu or ahad minggu depan baru aku dapat gi sana....huhu....hopefully time tu, penulis kesayangan aku ada la....hehe....

pesanan dari tuan tanah...selamat membeli belah....di samping membeli buku2 pelajaran or yang memberi keseronokan eg: novel cintan-cintun,komik. magazines etc, kalau ada budget lebih, belilah juga buku2 yang berfaedah....yang dapat menambah pengetahuan kita seperti buku2 agama...tafsir Al-Quran....pada pendapat aku, setiap seorang dari kita patut ada tafsir sendiri.....barulah kita dapat faham dengan jelas surat cinta yang Allah bagi pada kita....

macam kalau kita ada pakwe orang korea lah contohnya, dia bagi surat cinta dekat kita...tebal gila....tulis dalam bahasa korea....dan kita orang melayu yang tak paham tulisan korea apatah lagi makna dia....even dia tulis dalam huruf roman pon kita still tak paham maksud dia apa...tapi since dia pakwa kita, kita beria-ria baca.... tapi kecintaan tu takkan lama kalau kita takdak inisiatif untuk belajar bahasa korea kebanggaan pakwa kita tu....kita takkan dapat rasa yang dia sangat cintakan kita walau di akhir kalam dia tak pernah lupa tulis saranghaeyo dekat kita...joahae 100 juta kali pon, kita tak dapat rasa...sebabnya kita tak tau maksud pakwa kita...

kita tak tau apa sebenarnya yang pakwa kita sampaikan....apa yang dia pesankan...apa yang dia nasihatkan....atau mungkin dia sekadar bertanya khabar....kita tak dapat nak balas...kita tak dapat nak tunjuk jugak kecintaan kita....kita mungkin dapat tunjuk, tapi mungkin tak seperti mahunya dia....mungkin apa yang kita buat, lama2 juga mengundang kemarahan, sebab dia dah berulangkali tegur lewat surat cintanya, tapi sebab kita tak paham, kita ingat dia suka dengan apa yang kita buat...kita ingat kita dan dia serasi....tapi tak sangka lama-lama cinta itu jadi basi.....

begitulah juga dengan surat cinta yang Allah bagi untuk kita....dalam surat cinta Allah, bukan hanya cerita Allah Maha Pemurah, bukan hanya Allah Maha Penyayang, Allah Maha Pengampun, tapi juga tentang Allah Maha Melihat, Allah tahu every single deeds yang kita lakukan....yang nampak atau tersembunyi, Dia Maha Tahu semuanya.....Allah juga Maha Keras siksanya....kalau Dia tak balas kejahatan kita di dunia, azabNya di akhirat sana lebih berat....

Sesudah itu, orang-orang yang beriman beramal soleh, Allah akan menyempurnakan bagi mereka pahala (balasan) mereka, dan Ia akan menambahkan lagi limpah kurniaNya kepada mereka. Sebaliknya orang-orang yang enggan beribadat kepada Allah dan berlaku sombong takbur, maka Allah akan menyeksa mereka dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dan mereka pula tidak akan memperoleh sesiapa pun - yang lain dari Allah - yang akan menjadi pelindung atau penolong bagi mereka. (An-Nisaa':173)

p/s: saranghaeyo- i love you, joahae-i like you

No comments: