Wednesday

journey to the south: day 2 - Universal Studio Singapore

bismillahirrahmanirrahim.....salam alaik.....

hari kedua kami di singapura, pukul 6.30am selak langsir, sudah terang benderang kat luar....wah.....time ni aku macam tak caya yang aku sekarang dekat singapore....hadoila...jakun sungguh....duduk dekat balkoni sambil intai-intai rumah orang....haha...takde kerja sungguh......lepas dah puas hirup udara segar, tunggu iqa siap-siap pergi sekolah.....lepas tu kami sambung tidur balik.....hoho....susah tahu nak bangun pagi bila duduk dalam bilik beraircond... 

sedar-sedar dah pukul 8 pagi.... abang long da selamat pergi kerja.....(tu la motip aku tidur balik, tunggu dia pergi kerja sebab malas nak pakai tudung dan tukar baju lengan panjang), kak ina pon da selamat hantar abam pergi school......

sementara kak ina masak breakfast nasi lemak, kami pon tunggu giliran mandi dan gosok baju.....sambil tu kak ina suruh survey tiket USS online....pasalnya, kami belum beli pun tiket USS tuh....sebelum ni, aku pernah nak beli online, tapi dia guna currency Singapore $....jadinya aku tak beli....lepas tu bila tanya kak ina, dia kata dia boleh tolong beli....

tapi bila dia check, kalau bayar pakai mastercard boleh dapat discount....malangnya, mastercard dia dekat adik dia ....so, dia pon tak beli lagi....

sambil dia masak, sambil dia tanya aku....ada tak kak long tiket murah??? ada discount tak???
sebab kalau beli online ataupun beli dekat kaunter, harga tiket kalau weekdays $66. kalau weekends $72. aku senyum jelah...pusing-pusing pon jumpa yang $66 tu aje..... boleh check harga sini....hehe....kebetulan pulak, sampai turn aku mandi, aku pass dekat angah tolong cari....tapi boleh pulak angah buat alasan busy layan ica....haha...last-last kak ina jugak yang carikan...call agent mana entah....Alhamdulillah, dapatlah tiket harga $55. hooooo.....jimat duit kami $11 equal to RM 27.50.....

lepas da siap-siap, kitorang makan nasi lemak kenyang-kenyang....dalam pukul 10 am, kak ina amik abam dekat school dia, lepas tu pergi amik tiket dekat.....aku tak tahu nama tempat tu...tapi dekat dengan city la.....on the way nak pergi tempat tu boleh nampak Singapore Flyer, Marina Bay.......

Singapore Flyer : huhu...kami tak berkesempatan nak naik benda alah ni.... picture taken waktu on the way nak pi ambil tiket USS....

Marina Bay : during the day.... 

sampai-sampai situ agent tu dah tunggu...dalam hati cuak jugak, kot-kotlah tiket tipu ke kan.....sebabnya, takde rupa tiket pon, cuma kertas A4 yang diprint yang ada tulis info and barcode.....selamat bayar, kak ina hantar kitorang dekat harbourfront station yang actually tak jauh dari tempat kitorang amik tiket........kak ina drop kami dekat situ, dan sekali lagi, kami kena settlekan semuanya sendiri.....

actually, sebelum bertolak, kak ina bagi kami sorang satu kad ez-link...kad ni ala-ala touch and go, gitu.......jadi, jimat lagi duit kami....tak yah pikir cost untuk fare....just touch and go saja....hoho

harbourfront station ni, dia link dengan shopping complex Vivocity....kat sini link dengan mrt harbourfront and monorail sentosa.....kami kena jalan kaki sikit dari tempat kak ina drop.....view kat sini cantik....siap ada air pancut lagi....



dari sentosa nak ke waterfront(USS monorail station), hanya selang 1 station je.....turun-turun tak yah touch dah.....sampai-sampai situ, sangatlah teruja.....lagi-lagi bila nampak globe universal yang berasap-asap tuh...keke..ramai pulak yang bergambo dekat situ......

erk, mana 1 nak pergi nih???

bagi orang yang pikir nak main je, macam aku, aku rasa geram je bila budak berdua ni(angah and cikcha) cakap "kaklong kejap, tangkap gambar sini" lepas tu.."kaklong, sini cantik....tangkap gambar jap..." "kaklong tak jadi,tangkap lagi sekali...." adoi....sabo je.....maklumlah, keluar rumah pon dah pukul 10, sampai situ mestilah lebih dari pukul 10.....sebabnya malam tu dorang ada Holloween Horrow Night(HHN), so haritu dorang tutup game pukul 6....jadi aku cam takut tak sempat nak round semua tempat...walaupun aku tahu, memang takkan dapat habis main semua...haha

USS ni terbahagi kepada 7 bahagian, Hollywood, Madagascar, Far Far Away, Lost World, Ancient Egypt, Sci Fi City and New York.....

dalam banyak-banyak ni, aku paling suka game dekat Sci Fi City...Battlestar Galactica: HUMAN vs CYLON...sebabya, ada roller coaster yang tersangatlah best dan tersangatlah mencabar......CYLON.....kitorang panggil roller coaster biru....aku main 2 kali kot....haha....roller coaster ni gerun sikit sempat dia takde tapak, means bila korang melayang-layang dekat udara, and bila kedudukan korang waktu itu adalah kaki di atas dan kepala di bawah, korang boleh nampak kaki korang tu macam terkapai-kapai dekat udara.....haha...

roller coaster merah, HUMAN.....pon agak gerun jugak...sebabnya, dia takde penghadang bahu.....selalu kan macam boleh peluk tubuh...sekali peluk penghadang bahu tu la....tapi ni upper body macam terbuka....dia hadang kaki je.....tapi yang ni bagi aku tak takut and tak sebest CYLON.....aku relax je bukak mata sebab dia takde terbalik-terbalik macam CYLON.....second time aku naik cylon, aku macam nak bukak mata jugak, tapi still, bila da tergolek-golek tu aku mampu jerit dengan mata tertutup rapat....huhu...


Battlestar Galactica: HUMAN vs CYLON


kat ancient egypt, ada 1 roller coaster yang tersangat lah best jugak....event dalam building, tahap mencabar dia agak tinggi jugak....sebabnya, first time kot aku naik roller coaster tiba-tiba mengundur.....dalam gelap pulak tu.....memang best lah....tak tahu nak describe macam mana....hehe....

Revenge of the Mummy

kiranya, kalau pergi USS, memang wajiblah naik 3 roller coaster yang tersangat best ni.....kalau tak, agak rugilah sebab mahal kot tiket masuk, RM 137.50 tu kalau beli dekat agent....kalau harga biasa, RM 165 and weekend RM 180.....haha....

yang lain-lain pon best jugak.....macam Shrek 4-D Adventure.....kira macam tengok shrek dekat cinema....tapi yang bestnya sebab 4d.....kalau dorang tengah tunggang kuda, kerusi kita pon bergerak macam tengah tunggang kuda....kalau keldai bersin, air liur dia pon kena dekat muka kita...kalau ada labah-labah tengah jalan, macam dia jalan dekat kaki kita......hehe....

overall, memang pengalaman aku di USS sangat best...and aku experience benda baru....tempat solat campur laki perempuan....bayangkan, tepi aku orang laki solat....belakang aku laki lain pulak solat...tepi sana lagi, ada suami isteri solat jemaah 2 orang tu...memang berterabur.....huhu...mula-mula aku masuk tu, aku pun confused nak masuk....tapi orang2 yang ada kat dalam tu cakap...."masuklah....tempat ni campur"....betul ke apa yang aku nampak ni??? huhu....kat USS, kira aku jama' zuhur asar, lepas tu tunggu masuk maghrib, jama' maghrib isya' terus.....

da lepas solat semua, lega kot...hati, fikiran lapang je....kitorang dengan bersenang lenangnya pusing-pusing kedai souvenir, telek apa yang patut.....beli mana yang berkenan...pejam mata je tengok harga...penat dah asyik nak mengira je.....haha....malas dah nak kali 2.5....keke.....

dah puas bergambar, beli mana yang berkenan, baru tersedar yang perut tersangatlah lapar.....mana tak laparnya, sepanjang dekat USS kami hanya alas perut dengan roti twiggies je.....nak jimat duit punya pasal!!!!!kami pon melangkah pulang.....naik monorail, pergi harbourfront balik.....

dekat harbourfront a.k.a vivocity, kami cari foodcourt.....Alhamdulillah dekat vivocity ada 1 foodcourt that called Banquet yang serve halal food.....

time ni, kitorang lepak agak lama lah jugak.....pasalnya, kaki sangat sakit sebab jalan tak berenti.....dekat 2 jam la duduk-duduk makan, minum air....bergambar tak hengat.....kat sini ada jual air dark chocolate yang tersangatlah sedap....harganya $2.00...aku makan nasi putih, telur mata kerbau, sup and ayam masak black paper yang harganya $5.50.....kalau tak convert, bagi aku sangat murah.....dah lah sedap....banyak pulak tu.....memang berbabaloi lah......

da dekat pukul 10, kitorang pun memulakan journey pulang ke tanah merah dengan menaiki mrt.....satu yang aku noticed, escalator mrt sangat laju!!! nasib tak tergolek.....sebab selalu escalator dekat putra kan agak slow.....jadi, sesapa yang baru first time nak naik mrt, extra carefull bila guna escalator!!!

mrt singapore sangat panjang dan sangat laju!!! lepas tu, mrt dia boleh nak kata, menghubungkan seluruh singapura....cuma kena exchange ikut route yang kita nak pergi....sebab lain destination, lain line (eg: circle line, north south line, etc) dan lain tingkat ( mrt dia 2 tingkat yang membawa kepada destinasi yang berbeza)

sebagai contoh, untuk kami pulang dari harbourfront station ke tanah merah, kami guna north east line ke Outram Park, lepas tu exchange guna east west line straight ke Tanah Merah....tapi yang bestnya, semuanya dihubungkan  ditempat yang sama...beza tingkat je....

p/s: nak senang berjalan keliling Singapore, boleh ambil map ni dari kaunter mrt.....

sampai-sampai tanah merah, called kak ina cakap dah sampai....lepas tu kak ina kirim iqa and abam jemput kitorang dekat mrt.....dekat je rumah kak ina dari station...5 minit jalan kaki da sampai......

heh, penat wo.....kaki sakit gila macam nak tercabut.....pesanan tuan tanah, pergi jalan tempat orang, better pakai sneakers or sport shoes.....kalau tak pon, pakai selipar tapak rata je.....otherwise, bakal mengundah padah...kekeke...










No comments: