Friday

it's already been a year... :)

bismillahirrahmanirrahim...salam alaik....

yay...harini jumaat...esok balik kampung....waaaa....saya sudah tidak sabar mahu pulang ke kampung halaman.....wendunyer dekat masakan uwan....hehe...

actually harini genap setahun aku bergelar wanita anggun yang berkerjaya....alhamdulillah.....happy 1st anniversary to me....wawawa...tak sangka aku berjaya jugak menjalani hidup as one very busy woman...

ekeke...takdelah busy giller....cumanya, aku bangga dengan diri aku....siapa sangka, kan...aku yang tak suka kerja yang memeningkan kepala berjaya jugak tahan dengan kerja yang meloyakan ni....huhu....

still, walau dah setahun aku kerja, aku rase pengalaman aku tak cukup lagi....masih baaaaanyak lagi yang aku kene belajar....baaaanyak lagi yang aku kena explore and experience.....masih banyak yang aku kena improve.....masih tak berapa yakin dengan aku punya ijtihad bila nak buat decision berkaitan dengan untung rugi orang lain...masih perlukan tongkat...masih tak berapa pandai nak jalan sendiri....masih banyak yang aku nak kena tanye.....dalam erti kata lain, aku masih bertatih....masih jalan jatuh....

indeed, dalam field ni, aku masih samar2...whether aku akan kekal dalam field ni or jump to another field....masih ingat lagi cerita aku mahu jadi cikgu??? result dia sampai harini pon masih kelam...aku rasa memang aku takde peluang dah untuk jadi cikgu MARA...bukan berputus harap, cuma kita kena face the reality...walau aku masih tak mahu berhenti berdoa dan berharap....maybe buleh apply cikgu dekat tempat laen pulak....kalau nak diikutkan, pernah je kena panggil amek ujian untuk jadi cikgu J-Qaf, tapi aku rasa berat hati nak gi sebab waktu tu aku tunggu result MARA...lagipon, aku rasa aku tak layak nak ajar J-Qaf dalam keadaan aku banyak cacat cela...huhu....

untuk yang bukan sama bidang dengan aku (accounting), walau kami berhempas pulas belajar sampai pecah kepala, muntah loya segala bagai, dapat dean's list, rector's list, dapat royal education award ke, president award ke, even result setakat 2.0 flat ke, bila kami habis belajar, kami still takkan digelar accountant, auditor or yang sewaktu dengannya selagi kami tak de professional certificate...selagi kami tak amek ACCA or CPA or MICPA or yang sewaktu dengannya, kami hanyalah PEMBANTU akaun or PEMBANTU audit...jadi, gaji kami sangat jauh beza dengan those yang ada that kind of qualifications.....jadinya, untuk jadik kayo like them, wajiblah aku belajar lagi, amek exam segala bagai, lulus, baru lah boleh nak dapat gaji yang sedap sikit....

tapikan, walau gaji aku takdelah besar mana, and walau aku boleh je nak cari kerja yang offer gaji lagi banyak, tapi aku cam malas....hoho...nak kerja kat big firm, of course lah tak dapat kalo aku carik kat gombak....haruslah aku kena kerja dekat bandar...and bandar yang terdekat adelah Kuala Lumpur...tempat yang sangat well-known dengan dia punya jam....so, disebabkan aku tak nak amek risiko sakit kepala, stress sebab jalan jam, terpaksa lah wat masa ni aku kerja saja di sini....hehe....

papeon, setahun ini ajar aku banyak benda...walau aku selalu jiwa kacau, aku happy dengan achievement aku sepanjang setahun ini....and of course, banyak benda yang aku kena improve kalau aku nak lebih berjaya.....huhu...syabas kak long...im so proud of you....

p/s: harini sudah 1 rejab.....Ya Allah, berkati kami dalam bulan Rejab dan Sya'ban....panjangkanlah usia kami kepada Ramadhan yang sangat2 dirindui....ameen

No comments: