Sunday

~~tersentap

bismillahirrahmanirrahim....salam alaik......

have you had your shake today??? hehe...tukar tagline pulak...herbalife distributor yang berjaya selalu tanya soalan ni....keke.... i dah shake 2 kali hari ni...anda pula bagaimana??? pagi tadi shake coklat stawberry...dinner shake vanila coklat.....sedap!!!

ehem...ehem...lame tak mengupadate...wish raya pon tak sempat lagi....happy eid mubarak....walaupon suppose raya puasa sehari je kan??? walaupon syawal tu sebulan...kekeke....

puasa haritu macam mana??? ade banyak benda yang jadi yang buat aku tersentap dan rasa kerdil sangat....bulan puasa haritu, 2 orang kawan uia aku meninggal dunia....Innalillahiwainnailaihirajiun....sorang awal2 puasa, sorang lagi dekat nak habis puasa.....dua2 meninggal sebab jangkitan.....sorang lelaki, sorang perempuan....semoga Allah mengampuni segala dosa dan kesalahan mereka dan semoga mereka tergolong dikalangan orang2 yang beriman....

last post arwah yang aku baca dekat wall " mungkin sekarang aku patut belajar untuk redha..." mati tu bila2 je boleh berlaku...Allah kata sampai masa kita untuk dipanggil, tak terlewat, tak tercepat sesaat pon...semoga bila Allah panggil kita, kita dalam keaadan sudah bersedia....

yang paling menyentapkan hati aku, bila suatu hari, sambil2 kami makan kuih siap2 nak pergi terawikh, umi tercinta tiba2 sesak nafas....waktu tu hanya Allah je yang tahu betapa kecutnya perut, hati aku....sampaikan tiba2 umi pegang tangan aku minta maaf, peluk ayah aku minta maaf, pegang tangan adik2 minta maaf, sampaikan aku tak tahu nak buat apa...sampai aku jerit suruh adik aku cepat2 start enjin kereta, ambil tudung aku and umi, terus bawak umi pergi klinik....mulut ni tak berhenti berdoa supaya Allah selamatkan umi...

sampai klinik doktor check and bagi ubat, and umi macam okey sikit....tapi esoknya, bila lepas solat subuh, abah pun dah pergi kerja sakit umi jadi balik, aku ambil keputusan untuk el and bawak umi pergi hospital....tapi air mata ni rasa macam nak menitik bila umi berkeras suruh aku pergi kerja and tak payah risaukan dia.....pagi tu, waktu aku hanta angah pergi putra, aku doa sungguh2 Allah lembutkan hati umi untuk pergi hospital....sampai je rumah, aku tengok umi tengah bersiap and tanya aku da mandi ke belum, kata nak pergi hospital....Allah, leganya rasa....sungguh, hati manusia ni Allah yang pegang.....cuma kena yakin and percaya pada Dia....

bila check dekat hospital, doktor kata ada jangkitan dekat paru2...sekali lagi hati aku ni macam dipalu...and now, alhamdulillah, umi dah semakin okey, aku suruh umi minum shake....yup, Allah yang sembuhkan penyakit, tapi kita boleh ikhtiar, kan????

erm, disaat aku kegelisahan umi tiba2 sesak nafas, beberapa hari lepas tu dapat berita ayah kawan aku meninggal....memang Allah nak bagi peringatan...memang Allah nak suruh kita sentiasa beringat dan jangan leka....banyak sangat reminders yang Dia bagi untuk jadikan kita lebih bersedia....

2 minggu lepas, one of my second cousins passed away.....tersentap jugak lagi....meninggal sebab sakit kanser....sedih sangat sebab anak2 dia kecik lagi...yang sulung baru form2, yang bongsu baru 6 tahun.....5 orang semua lelaki....isteri dia sampai sekarang tak leh terima kenyataan...tu yang buat aku lagi sedih...sebab dia macam hidup dalam dunia sendiri....dunia di mana bagi dia suami dia masih hidup lagi.... :(

semoga Allah merahmati mereka yang terlebih dahulu pergi meninggalkan kita....semoga Allah memberi ketabahan kepada keluarga Allahyarham/Allahyarhamah....semoga pemergian mereka menjadi iktibar untuk semua yang masih bernyawa....


1 comment:

Neysa Anwar said...

kak long x citer pun yg mak lang sakit.....so skg mak lang ok x???