Monday

journey to the south: pengalaman kali pertama :)

bismillahirrahmanirrahim...salam alaik.....

kembara aku ke kota singa merupakan antara pengalaman terindah yang tak mungkin aku lupa.....pengalaman yang sangat manis untuk dikenang....

banyak perkara yang menjadi 'kali pertama' aku buat.....antaranya:

since aku tak pernah melangkau luar jajahan tanah melayu, terpasalah aku buat passport, kan...aku buat passport dekat pejabat imegresen sri rampai.....mak ai....ramainya orang!!!!! sebabnya aku buat passport hari sabtu!!!! aku sampai dalam pukul 9.30 macam tu, pukul 1 lebih sikit, baru settled semua.

untuk buat passport, benda yang korang perlukan adalah 2 keping gambar berukuran passport dan salinan mykad.

untuk nak dapat angka giliran, korang kene isi dahulu borang dengan lengkap...borang ni aku ambil dari guard yang bertugas....dah dapat nombor giliran, korang tunggulah sampai nombor korang dipanggil....masa ni, korang kene submit borang yang korang dah isi, sekali dengan gambar dan salinan mykad....

lepas tu, tunggu lagi nombor korang dipanggil untuk buat bayaran....RM 100 untuk 2 tahun, RM300 untuk tempoh 5 tahun....aku just buat untuk 2 tahun....

lepas tu, tunggu lagi nombor korang dipanggil....kali ini untuk mengambil passport korang yang sudah siap.....pertama kali aku pegang passport yang ada gambar diri sendiri, aku rasa macam aku bebas boleh pergi mana aje yang aku nak....kekekeke....

kembara aku kali ini juga, pertama kali aku naik kapal terbang.....kekeke.....walaupun sekadar airasia, aku tetap terbang di udara....hohoho.....kebetulan time tu ada promotion, kami dapat harga yang agak baik.....tapi, pergi je lah....balik, kali pertama aku naik keretapi.....hoho.....

yang selebihnya, kali pertama lah aku gi jenjalan tanpa family, kali pertama jugak aku jenjalan hanya aku, angah and cikcha.....

pengembaraan kami di kota singa akan aku cerita dekat next entry....ini hanya sinopsis sahaja....haha.....til then...




No comments: