Tuesday

sentimental~~

bismillahirrahmanirrahim.....salam alaik....

kaifa halukum dear readers? saat cuaca yang tak menentu sekarang ini memungkinkan demam, selesema dan batuk menyerang dengan mudah sekali....untuk aku??? ya aku sedang tak berapa nak sihat sekarang...batuk and selesema...batuk balik???setelah berbulan-bulan batuk tak berhenti, baik sekejap, kini dah batuk balik????alhamdulillah....sakit itu bukankah ni'mat??? seperti mana sihat juga ni'mat.....sakit itu kafarah dosa....itu yang selalu diberitahu....sejauh mana kebenarannya, maaf aku tak tidak tahu...aku tidak ada nas tentang itu.....tapi yang pasti, bagi aku sakit itu ujian...sebab kalau aku sakit, kesabaran lah yang paling teruji....sabar and tingkatkan kesabaran.....Allah bersama-sama dengan orang yang sabar....
fasobrun jamil....sabar itu cantik, auliya'.....satu dari cabang-cabang iman....ya Allah, kurniakan kami kesabaran yang tinggi....

teringat semalam....waktu nak balik kerja...kaki tiba-tiba sakit sangat...sebenarnya biasa dah sakit kaki...tapi semalam sakit sangat-sangat...sangat-sangat tak larat nak drive balik rumah....apa yang aku mampu buat, aku keluar dari kereta, aku rukuk dua tiga kali....aku tak hirau kalau orang pandang aku pelik ke hapa ke.....alhamdulillah, Allah bagi kekuatan pada lutut dan buku lali....dapatlah drive sampai ke rumah dengan selamatnya....

sampai rumah, abah umi tak da.....actually abah ada operation kaki hari ini...so kene admit hospital semalam....umi, sebagai kekasih abah yang setia, temankan abah dekat sana....doa kami, untuk abah tersayang, semoga abah selamat menjalani pembedahan...moga Allah berikan abah kekuatan untuk abah harungi hari-hari mendatang....moga Allah juga berikan aku kekuatan....dalam menghadapi hari-hari tanpa abah dan umi di rumah.....tanggungjawab sebagai kaklong benar-benar tergalas di bahu....bila mana selama ini abah umi yang mengurus adik-adik, bermula semalam, akulah yang menjadi ketua keluarga....jadinya, aku yang selama ini hanya tahu mengurus diri sendiri(itupon tak excellent), di amanahkan menguruskan adik-adik....kalau selama ini, siap-siap nak pergi kerja sarapan sudah tersedia di meja, hari ini akulah yang menyediakannya...owh, betapa sudah besarnya aku....heh....lambat betul aku sedar diri...hahaha...tak apa...belajar...menjadi dewasa itu perlu belajar, kamu tahu??? ya....hari ini aku belajar tentang tanggungjawab....amanah dan pengorbanan juga...kerana usia itu seiring dengan tanggungjawab, amanah dan pengorbanan....masakan aku bisa masak di pagi hari dan mengorbankan bantal dan tilam empuk kalau bukan kerana rasa tanggungjawab dan amanah???? owh, memang sungguh, aku sudah besar!!!! hahaha...

disebabkan sim card aku rosak and terpaksa ganti baru, nombor kawan-kawan especially yang sama-sama belajar dekat uia abes ilang...jadinye, aku pon mintak la nombor kawan-kawan dekat fb....a friend of mine cakap "aku ingat ko hilang jugak"......buat aku jadi sedih.....betapa selama hampir enam tahun menghadap muka, makan bersama, belajar bersama, gelak tawa bersama, berkongsi cerita suka dan duka, sampai seolahnya macam habis segala rahsia dah tak jadi rahsia....tapi sekarang ni, selepas kita terpaksa melangkah selangkah lagi fasa kehidupan,  setelah taman ilmu dan budi yang selama ini mendekatkan jarak terpaksa ditinggalkan, cerita yang selama ini aku dengar berulang kali sampai aku sudah sangat tahu umpama akulah si pencerita itu, menggamit hati aku....aku rindu sangat mahu mendengar ceritamu, teman....mahu dengar lagi dan lagi....dan selepas itu, kita pon tertawa....seolahnya baru mendengar kali pertama.....asyiknya.....tapi realitinya kita hari ini, dipisah jarak dan tempat....kalau dahulu, perak dan sarawak itu dekat....johor dan kelantan itu dekat...tapi kini, gombak dan kepong itu sangat jauh.....teman, mengertilah....tak berjumpa, tak bermaksud tak ingat...jauh dimata, tapi sangat dekat di hati....ukhwah fillah abadan abada...ya....di saat ramai sahabat-sahabat yang mula menjauhkan diri, menghilangkan diri dalam ukhwah ini, aku masih setia di sini....