Thursday

emotional :(

bismillahirrahmanirrahim......

salam to all....rase macam da lame sangat tak update blog....like always, banyak sangat benda yang nak dikongsi, tapi still macam biasa jugak, banyak benda yang jadi, membuatkan niat aku nak update blog ni tak kesampaian.....sedar-sedar sekarang sudah minggu kedua bulan march.....sungguh cepat masa berlalu.....

actually, emosi aku tak berapa nak stabil minggu lepas.....berita kematian suami kepada senior aku sewaktu study di uia dulu betul-betul mengejutkan aku....betul-betul menyedarkan aku untuk aku nilai semula diri aku....untuk kak aini tabah dan kuatlah atas ujian Allah ini......akak adalah insan yang dipilih Allah untuk menempuh ujianNya.....semoga dengan berkat kesabaran menjalani ujian yang amat getir ini menjadi sebahagian dari bekalan menuju syurgaNya.....buat nadaa and marwa....semoga menjadi anak-anak yang solehah....moga nadaa and marwa sentiasa dalam rahmat Allah.....al-fatihah untuk arwah.....

iya.....memang mudah untuk berkata-kata bukan??? hanya orang yang merasa sahaja yang tahu betapa perit dan beratnya ujian yang ditanggung......mohon Allah beri kekuatan kepada kak aini sekeluarga....

seperti yang aku katakan tadi, emosi yang tidak stabil.....bukan aku mahu melebih-lebih sedih atas kematian itu....bukan pula aku menidakkan kenyataan yang setiap yang bernyawa itu pasti akan mati....yang aku sedihkan, tentang nasib diri sendiri....aku selalu lalai.....leka dengan tipuan dunia.....mati itu pasti....setiap yang bernyawa pasti akan mati....persoalannya, sejauh mana persediaan aku untuk menghadapi kematian.....bukan kematian orang lain, tapi kematian diri sendiri......menangis mengenangkan dosa-dosa lalu....yang aku sendiri tidak pasti sudah terampun atau tidak....menghadapi hari-hari yang mendatang.....berapa banyak dosa lagi yang akan aku perbuat....itulah yang paling menakutkan.....mahu hari-hari depan hidup ini disulami pahala sahaja.....tapi, sejauh mana keyakinan aku yang aku takkan undang kemurkaan Allah??sungguh, kalau sudah ditetapkan ajal, takkan tercepat atau terlambat walau sesaat pon....moga terampun dosa....di saat ku kembali kepadaMu....dengan redha kasihMu......

itu baru soal moga Allah ampunkan dosa....bagaimana pula dengan dakwah??? bagaimana dengan jihad?? sudah terlaksanakah??? sudah tertunaikah tugas berat dan mencabar itu??? Sunnah Rasullullah yang terbesar dan terpenting.....merahmatkan sekalian alam(Anbiya':107)....sudah rahmatkah alam ini??? kalau sudah rahmat, mengapa masih huru hara??? mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya terang benderang(Ibrahim:1)....sudah celik semuanya tentang Islam agama suci??? mengapa masih ramai yang berpatah balik ke zaman jahiliyyah yang gelap itu??? tegakkan agama dan jangan berpecah belah(Asy-Syura:13).....sudah tertegakkah Islam sebagai satu-satunya agama yang Allah redhai??? berapa ramai pula manusia yang berpecah kerana berbeza ideologi????

tepuk dada tanya iman.....bukan iman orang lain....iman aku sendiri....bagaimana iman aku hari ini???menaik atau menurun???atau sama sahaja tak pernah berubah???? wahai hati...teguhlah....wahai mata....menangislah....menangislah kerana Tuhan!!!